سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میلاد مبارک
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، ماه رمضان (79)، امام حسن (4)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

ماه میهمانی خدا به نیمه رسیده است؛ ماهی که فرشتگان، دسته دسته بین زمین و آسمان در رفت و آمدند و هاله‌های نور اهل ایمان را بالا می‌برند، و هوا عطرآگین بال آنهاست.

ناگهان، صدای هلهله‌ای به گوش می‌رسد. صدای تسبیح؛ صدای شور و نشاط عرشیان. نوری متولد می‌شود که از عرش تا فرش ر می‌گسترد و جلوه حضور این نور آسمانی، در خاندان وحی رخ می‌نماید.

آری، امشت خانه علی(ع) و فاطمه(س) غرق در شادی تولد نخستین فرزند است. امشب تجلی حسن ازلی است که در چهره دلگشای چهارمین معصوم، حسن بن علی(ع) نمایان می‌شود و با آمدنش، جان‌ها را صفایی دیگر می‌بخشد. مقدمش مبارک.



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 تیر 31
زمان : ساعت 10:0 عصر
احادیث رمضانی
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، حدیث روز (131)، ماه رمضان (79)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

الکافى، ج 4 ص 68.

امام على (علیه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

بحار الانوار، ج 93

امام رضا (علیه السلام) فرمود:

هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

بحار الانوار ج 93.

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 256

امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.

الکافى، ج 4، ص 62.

 



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 تیر 31
زمان : ساعت 1:28 عصر
توصیه های امام رضا علیه السلام برای تقویت چشم و بینایی
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، امام رضا (20)، مقاله (84)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

ائمه علیهم السلام همواره به بهداشت جسم و سلامت روحی و روانی افراد توجه داشته اند ؛ اما امام رضا (ع) را باید نخستین کسی دانست که جسم آدمی را به مملکتی کوچک و کامل تشبیه کرده است. امام رضا (ع) می‌فرماید: « ساختار بدن برپایه شباهت به قلمرو پادشاهی بنا شده است. پادشاه بدن قلب و کارگزاران آن، عروق و اعصاب در سیستم عصبی و مغز است. خانه پادشاه قلب او و قلمرو حکومت او جسم است و یاران و سپاهیان او، دست‌ها و پاها و چشم‌ها و زبان و گوش‌های او است.
امام رضا(ع) در اهمیت اعضای بدن و حیاتی بودن آنها برای هر یک از اعضای بدن تشبیهاتی به کار برده‌اند که از آن جمله می‌توان به چشم اشاره کرد. آنحضرت (ع) چشم‌ها را به چراغ تشبیه کرده و دو گوش انسان را منبع مهم پذیرش اطلاعات از محیط خارج و زبان را به کمک دو لب و دندان بیان کننده واژه‌ها و اراده‌ها معرفی می‌کند.
امام رضا (ع)در بیانی حکیمانه کوتاه کردن ناخنها را در تقویت چشم موثر دانسته اند. در کتاب شریف کافی آمده است که علی اسباط از امام رضا علیه السلام بیان می کند مرا در خراسان دید در حالی که چشم درد داشتم . حضرت به من فرمودند: می خواهی تو را به کاری دعوت کنم از این وضع خلاصی یابی .او گفت بله! حضرت فرمودند: هر روز 5شنبه ها ناخن هایت را کوتاه کن . من هر هفته چنین کردم و تا پایان عمر به چشم درد مبتلا نشدم.
امام رضا (ع)در بیانی دیگر مسواک کردن را مایه تقویت قوه بینایی دانسته ، می فرمایند : اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَةِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مى‏کند. (1)
امام هشتم علیه السلام در جایی دیگر سرمه را برای درمان ضعف چشم مفید دانسته می فرمایند: « من اصابه ضعف فی بصره فلیکتحل سبعة مراود عند منامه من الاثمد; هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خویش احساس مى کند به هنگام خواب هفت بار سرمه اثمد بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ ». (2)
در همین زمینه امام رضا(علیه السلام) فرمودند:« من کان یؤمن باللّه و الیوم الاخر فلیکتحل؛ کسى که ایمان به خداوند و روز قیامت دارد پس سرمه بکشد». (3)
و در تکمیل این نظر امام رضا(علیه السلام) فرمودند: علیک بالا ثمد، فانه یجلوالبصر و ینبت الاشفار و یطیب النکهة و ... ; سرمه را فراموش نکن; زیرا باعث جلا و زیاد شدن نور چشم و رویش مژه ها و خوش بو شدن دهان است و.. ».(4)
امام رضا(علیه السلام) به یکى از اصحابش فرمود: « اکتحل، فعرض انه لا یحبّ الزینة فی منزله فقال: اتق اللّه و اکتحل، و لا تدع الکحل; سرمه بکش. وى به حضرت عرض کرد: دوست ندارد خویش را در منزل زینت کند. امام فرمود: تقواى الهى را پیشه کن (از سخن امام معصوم سر پیچى نکن) و سرمه بکش و آن را ترک نکن». (5)
در کتاب فقه الرضا در مورد آداب سرمه کشیدن آمده است: چـون اراده نمائى که سرمه بکشى میل را بدست راست بگیر و در سرمه دان بزن و بگو بسم اللّه چون میل را در چشم کشى بگو : اَلّلهُمَّ نَوّرْ بَصَرى واجْعَلْ فیه نُورا اءُبْصِرُبِهِ حَقَّکَ وَاهْدِنى اِلى طَریقِ الْحَقِّ وَ ارْشُدْنى اِلى سَبیلِ الرَّشادِ اَلّلهُمَّ نَورْ عَلَىَّ دُنیاى وَ آخِرَتى.
امام رضا (ع) همچنین فرمودند: هرکس بعد از طلوع آفتاب 1000 مرتبه بگوید ((الظاهر)) ایزد تعالی او را از نابینائی نگاه دارد.
و در جایی دیگر خوردن ترنج در شب را نهی کرده می فرمایند: أکلُ الاُترُجِّ بِاللَّیلِ یَقلِبُ العَینَ ، ویورِثُ الحَوَل؛ خوردن تُرَنج در هنگام شب ، چشم را انحراف مى‏دهد و کژچشمى مى‏آورد.(6)

پانوشتها:
1. بحارالأنوار، ج 76، ص137
2. طبّ الائمة،صفحه 93
3. ثواب الاعمال، صفحه 22،به نقل از بحار الانوار، جلد 73، صفحه 94
4. مکارم الاخلاق، صفحه 48
5. بحار الانوار، جلد73، صفحه 96
6. طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه 27 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 321 ،



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 تیر 31
زمان : ساعت 1:22 عصر
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
برچسب ها: ادعیه (54)، حسینیه دستجردوک (280)، ماه رمضان (79)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

اللَّهُمَّ طَهِّرْنی فیهِ مِنَ الدَّنسِ وَ الْأقْذارِ ، وَ صَبِّرْنی فیهِ عَلى کائِناتِ الْأَقدارِ ، وَ وَفِّقْنی فیهِ لِلتُّقى وَ صُحْبَةِ الْأبرارِ بِعَوْنِکَ یاقُرَّةَ عَیْن الْمَساکینِ.

خداوندا! در این روز مرا از پلیدی و کثافت اخلاقی (هوای نفس و گناهان) پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدر صبر و تحمل عطا فرما و بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران عالم موفق گردان، به حق قدرت و توانایی ات ای مایه شادی و اطمینان مسکینان!



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 تیر 31
زمان : ساعت 7:0 صبح
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
برچسب ها: ادعیه (54)، حسینیه دستجردوک (280)، ماه رمضان (79)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فیهِ بالسِّترِ وَ الْعَفافِ ، وَ اسْتُرنی فیهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ و َالکَفافِ ، وَ احْمِلنی فیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإنصافِ ، وَ آمنِّی فیهِ مِنْ کُلِّ ما اَخافُ بِعِصْمَتِکَ یاعصمَةَ الْخائفینَ.

خداوندا! در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیآرای و به جامه قناعت و کفاف بپوشان و مرا به عدل و انصاف مزین ساز و از هر چه ترسانم مرا ایمنی بخش، به حق عصمتت، ای عصمت بخش خداترسان عالم!



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 92 تیر 30
زمان : ساعت 7:0 صبح
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
برچسب ها: ادعیه (54)، حسینیه دستجردوک (280)، ماه رمضان (79)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

اللَّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْإحسانَ ، وَ کَرِّهْ فیهِ الْفُسُوقَ وَ العِصیانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَخَطَ وَ النّیرانَ بعَوْنِکَ یاغیاثَ المُستَغیثینَ.

خداوندا! در این روز احسان و نیکوکاری را محبوب و مطلوب من ساز و فسق و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان، به حق توان و نصرتت، ای فریاد رس درماندگان عالم!



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 92 تیر 29
زمان : ساعت 7:0 صبح
دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
برچسب ها: ادعیه (54)، حسینیه دستجردوک (280)، ماه رمضان (79)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

اللَّهُمَّ اجْعَلنی فیهِ مِنَ المُتَوَکِلینَ عَلَیْکَ ، وَ اجْعَلنی فیهِ مِنَ الفائِزینَ لَدَیْکَ ، وَ اجعَلنی فیه مِنَ المُقَرَّبینَ اِلیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالبینَ.

خدایا! مرا در این روز از متوکلان درگاهت قرار ده و نیز از کامروایان حضرتت و مقربان درگاهت قرار ده، به حق احسانت، ای نهایت همت جویندگان!



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : جمعه 92 تیر 28
زمان : ساعت 7:0 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344740
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 31
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا