سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عطر مورد علاقه پیامبر(ص)
برچسب ها: مقاله (84)، | نظر

به نقل از ماهنامه موعود ، بشر همواره به دنبال عقاید و معلومات ویژه خود و افکار و عواطفی که او را احاطه کرده، به یک سلسله آداب و رسوم پای‌بند بوده است. آداب و سنّت‌ها در حقیقت، آینه و نمایشگر روح انسان‌ها و جوامع بشری است؛ زیرا تصوّرات، اندیشه‌ها و عقاید و افکار در آداب و رسوم ملّت‌ها و افراد جلوه‌گر می‌شود. از زمان هبوط حضرت آدم(ع) به زمین تا به امروز یک سلسله آداب و رسوم در میان خداپرستان و موحّدان مرسوم بوده که با سنن نوع بشر متفاوت است، این رجال و برگزیدگان به نام انبیا، مطالبی را به صورت وحی و الهام از دستگاه آفرینش دریافت کرده و به مردم جهان عرضه کرده‌اند.

سیره و روش زندگی حضرت محمّد(ص) به عنوان خاتم پیامبران، از جمله روش‌هایی است که خداوند آن را به عنوان یک نمونه مورد تأیید برای انسان‌ها توصیه کرده است و به روشنی در قرآن کریم رسول اکرم(ص) را به عنوان یک اسوه و الگوی حسنه که متخلّق به اخلاق الهی و پسندیده می‌باشد، معرفی کرده است.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 خرداد 30
زمان : ساعت 5:55 عصر
اعمال شب و روز عید مبعث
برچسب ها: ادعیه (54)، مقاله (84)، ماه رجب (11)، | نظر بدهید

شب مبعث از شب ‌های متبرّکه است و برای آن اعمالی ذکر کرده‌اند:

1- در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد علیه السلام روایت شده که فرمود در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می‌تابد؛ بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله به رسالت مبعوث گردید و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه‌ ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد. خدمت آن حضرت عرض شد که عمل در آن شب چیست فرمود: پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمه آن که بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن و در هر رکعت حمد و سوره‌اى از سوره‌هاى کوچک مفصّل (و مفصّل ازسوره محمّد است تا آخر قرآن) بخوان. نمازها دو رکعتی هستند. پس از هر دو رکعت بعد از سلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن، و سوره‌های توحید و قُلْ یا اَیُّها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسى هر کدام را هفت مرتبه بخوان. و بعد از اتمام نماز دعای ذیل خوانده شود:

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 خرداد 28
زمان : ساعت 9:5 عصر
آداب نوشیدن/ رهنمود امام صادق(ع) درباره نوشیدن آب
برچسب ها: مقاله (84)، امام صادق (5)، | نظر بدهید

با استناد به کتاب گرانسنگ  علامه جوادی آملی، نگاهی به سبک زندگی دینی و اسلامی داشته باشیم. «مفاتیح الحیاة» به جنبه‌های گوناگون سیره عملی اهل بیت علیهم‌السلام می‌پردازد که به صورت سلسله‌ وار مطالب آن از منظرتان خواهد گذشت. 

رهنمود امام صادق (ع) درباره نوشیدن آب

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس در آب آشامیدن این آداب را رعایت کند خداوند او را مستحق بهشت کند: وقتی که ظرف آب را نزدیک دهان آورد بسم‌الله بگوید، سپس بنوشد و پیش از سیراب شدن، ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید، سپس دوباره بنوشد و ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید سپس بنوشد و ظرف را دور کند و حمد خدا را بگوید.1

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 خرداد 28
زمان : ساعت 4:54 عصر
جشن عید مبعث
برچسب ها: اطلاعیه (24)، ماه رجب (11)، | نظر

   از بعثت او جهان جوان شد          گیتى چو بهشت جاودان شد
این عید به اهل دین مبارک            بر جمله مسلمین مبارک

زمان :یکشنبه 28/3/91 ساعت 30/9 شب

مکان: حسن اباد جرقویه - حسینیه دستجردوک

هیات امناء حسینیه دستجردوک



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 91 خرداد 27
زمان : ساعت 10:21 عصر
حکایتی جالب از دلبستگان دنیا
برچسب ها: مقاله (84)، | نظر بدهید

این حکایت را شنیده ای؟ ... مَثَل اهل دنیا، در مشغولی ایشان به کار دنیا و فراموش کردن آخرت، چون مثل قومی ا‌ست که در کشتی بودند و به جزیره ‌ای رسیدند؛ برای قضای حاجت و طهارت بیرون آمدند و کشتیبان منادی کرد که: «هیچ کس مباد که روزگار بسیار برد و جز به طهارت مشغول شود که کشتی به تعجیل خواهد رفت».

پس ایشان در آن جزیره پراکنده شدند. گروهی که عاقل ‌تر بودند، سبک طهارت کردند و باز آمدند؛ کشتی فارغ یافتند؛ جایی که خوش‌ تر و موافق ‌تر بود، بگرفتند. گروهی دیگر در عجایب آن جزیره عجب بماندند و به نظاره باز ایستادند و در آن شکوفه ‌ها و مرغان خوش‌ آواز و سنگریزه ‌های منقش و ملون نگریستند. چون باز آمدند، در کشتی هیچ جای فراخ نیافتند. جای تنگ و تاریک بنشستند و رنج آن می‌کشیدند.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 خرداد 21
زمان : ساعت 9:31 عصر
روزی که چهره حضرت آدم روشن و سفید شد
برچسب ها: مقاله (84)، | نظر بدهید

از زمانی که حضرت آدم (ع) از بهشت اخراج شد و به زمین فرستاده شد باب توبه و تقرب به خداوند برای انسان‌ها و بشر معنا شد؛ از آن پس خداوند با فرستادن رسول و انبیاء خود توجه انسان‌ها را به سیر الی الحق جلب می‌کرد.

 
طی نمودن این مسیر برای انسان که دارای دشمنانی سرسخت و قسم خورده است کاری بس دشوار و پر خطر بود؛ چراکه انسان برای پیمودن مسیر بندگی و عبادت حضرت حق می‌بایست بر ابلیس و هوای نفس خویش غلبه می‌کرد.

 
خداوند کریم برای آنکه مسیر توفیقات را برای انسان هموار کند، به بهانه‌های متفاوت باب توبه را برای وی گشود و مسیرهای متعدد برای انسان فراهم نمود، از جمله کمک به خلق و نگاه محبت‌آمیز به والدین را بهانه‌ای برای بخشش گناهان قرار می‌داد و گاه بیدار شدن بنده در دل شب را مسیری برای تقرب قرار می داد.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 خرداد 16
زمان : ساعت 10:15 عصر
برکاتی حیرت انگیز درباره بسم الله
برچسب ها: مقاله (84)، | نظر بدهید

 کتاب مقدس قرآن مجموعه ای از سخن الهی است که در مدت 23 سال به وسیله امین وحی جبرائیل بر قلب نازنین پیشوای گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) نازل گردید که در طول حیات مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله) و زندگی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) تفسیر برخی از آیات قرآن از زبان مبارک این بزرگواران بیان شد، اما بسیاری از آیات قرآن توسط مفسران و علمای اسلام بر اساس روایات اسلامی تفسیر شد که نتیجه این تلاش‌ها تاکنون نگارش صدها کتاب تفسیری بوده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سوره برائت بسم الله نازل نشده و در سوره نمل علاوه بر ابتدای سوره، در آیه «إنّه من سلیمان و إنّه بسم الله الرحمن الرحیم» نیز این جمله مبارکه آمده است مجموعاً 114 آیه می‌شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره حمد و دیگر سوره های قرآن به شمار می‌رود -الا سوره توبه- و اگر کسی سوره حمد را در نماز یا غیر نماز، واجب شد که بخواند، اگر این آیهء بسم الله را نخواند سوره را ناقص خوانده، چرا که این آیه جزء سوره ی فاتحة الکتاب است.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 خرداد 16
زمان : ساعت 4:50 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344662
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 31
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا