سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاربرد ذکر صلوات
برچسب ها: حدیث روز (131)، مقاله (84)، | نظر بدهید

رُوِیَ عَنْ حَسَن بن عَلیٍّ العَسکری (علیهما السّلام) قال لِشیعَتِه: أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات.[1]

ترجمه حدیث: امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) زیاد صلوات بفرستید. پس بی‏شک هر صلوات بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) ده حسنه محسوب میشود.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اردیبهشت 31
زمان : ساعت 11:28 صبح
اهمیت آیة الکرسی و علاقه امام علی(ع) به خواندنش
| نظر بدهید

به نقل از فارس، «سید محسن میرباقری» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی در ارتباط با فضیلت خواندن آیة‌الکرسی و مداومت بر آن گفت: در روایات ما آمده است که آیةالکرسی «اعظم آیة‌ من القرآن» بزرگترین آیه‌ای است که در قرآن کریم وجود دارد از این رو هر کسی که  آیة‌الکرسی را شب‌هنگام بخواند، خود و خانواده‌اش و حتی همسایه‌های او در امان خواهند ماند.

وی با اشاره به مداومت حضرت علی علیه‌السلام به خواندن آیةالکرسی اظهار داشت: در تفسیر «نور الثقلین» روایتی از امیر‌المومنین(ع) آمده است که در آن خواص خواندن آیة‌الکرسی ذکر شده است و حضرت در ادامه می‌فرمایند: «از زمانی که من خواص آیةالکرسی را از پیامبر(ص) شنیدم هیچ گاه مداومت بر آن را ترک نکردم».

میرباقری در پاسخ به این سؤال که آیا آیةالکرسی فقط آیه 255 سوره بقره است، تصریح کرد: در اینکه آیة‌الکرسی چه مقدار است اختلاف نظر وجود دارد برخی تنها آیه 255 سوره بقره را آیة‌الکرسی می‌دانند که البته واژه آیة‌الکرسی به معنای تخت نیز فقط در این آیه به کار رفته است.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اردیبهشت 31
زمان : ساعت 11:24 صبح
روایتی خواندنی درباره امام هادی(ع)
| نظر

به نقل از جهان، مرحوم شیخ طوسى و برخى دیگر از بزرگان آورده‌اند:

شخصى به نام ابوالحسن، محمّد بن احمد به نقل از عمویش حکایت نماید:
روزى از روزها به قصد دیدار و ملاقات حضرت ابوالحسن،امام هادى علیه السلام حرکت کردم و چون بر آن حضرت وارد شدم عرضه داشتم: خلیفه،سهمیّه و جیره مرا به اتّهام این که از اطرافیان و دوستان شما مى باشنم، قطع کرده‌اند.

پس چنانچه ممکن باشد، از او بخواهید که سهمیّه مرابرگرداند، قبول می‌کند؛ و همانند گذشته کمک‌های خود را نسبت به من پرداخت می‌نماید.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 91 اردیبهشت 30
زمان : ساعت 9:6 عصر
روز مادر در ایران و جهان
| نظر بدهید

به یاد آر چشمانی را که بر تو نگران بودند

به یاد آر دستانی را که شب ها با نوازش های خود دردهای تو را تسکین می دادند

به یاد آر دلی را که به خاطر تو زخم ها خورده است

آن هنگام زانو بر زمین بگذار و موهبت مادر را سپاس دار

بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان ، فرزندان با محبت و همسران با وفا ؛ این روز به یُمن ِ زاد روز بانوی نمونه اسلام ، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) ، روز مادر نام گرفته است ؛ بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است ؛ تنها زنی که پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب " اُم ابیها "  داده است ، یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بود.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : چهارشنبه 91 اردیبهشت 20
زمان : ساعت 9:21 عصر
دلایل ویژه بودن «آیةالکرسی» و تأثیرات آن
| نظر بدهید

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی راد» عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مضامین بلند «آیة الکرسی» گفت: «آیة الکرسی» یک نگرش و یک رویکرد معرفتی و شناختی مبنی بر اینکه دو جبهه نور و ظلمت و یا جبهه «الله» و «شیطان» را در تقابل هم مطرح می‌کند.

وی عنوان کرد: بازخوانی این جریان از یکدیگر در هر روز می‌تواند موجب تقویت مبانی اعتقادی فرد شود، اگر این آیه، روزانه و پس از نمازها تکرار و خوانده شود به لحاظ تئوری، نگرشی و معرفتی همچنان بر نگرش توحیدی و الله محوری فرد افزوده خواهد شد در واقع انسان با مداومت بر «آیة‌الکرسی» بر صراط الهی تثبیت می‌شود.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اردیبهشت 17
زمان : ساعت 1:37 عصر
معلم نمونه درآموزه های قرآنی
| نظر بدهید

در هر مکتبی برای رسیدن به اهداف تعلیم و ترتیب از روش های خاص آن مکتب استفاده می شود. در دین مبین اسلام که دستورات جامع و کامل آن در قرآن ، این کتاب همیشه جاویدان ، آمده است ؛ روش ها و نکته هایی که در رسیدن به اهداف مقدس تعلیم و تربیت که بزرگترین این اهداف : «انسان سازی» است ، بیان شده است که با دقت و تدبر در آیات قرآن کریم و رجوع به احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در این زمینه ، می توان این روش ها و نکته ها را به خوبی دریافت و به کار برد تا هدف اصلی و اساسی تعلیم و تربیت یعنی انسان سازی محقق گردد.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 91 اردیبهشت 11
زمان : ساعت 9:23 عصر
چهار عمل ارزشمند قبل از خواب
| نظر بدهید

حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: یک شب آماده خواب بودم که پدرم رسول خدا بر من وارد شد و فرمود: ای فاطمه جان! نخواب، مگر این که چهار عمل را به جا آوری!
1- قرآن را ختم کنی
 2- پیامبران را شفیع خود گردانی 3- مؤمنین و مؤمنات را از خود راضی و خشنود سازی 4- حج واجب و عمره را به جا آوری.
حضرت این جملات را بیان فرمود و مشغول به خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش پایان یافت، بی درنگ گفتم: ای رسول خدا(ص) مرا به چهار عمل بزرگ سفارش فرمودی که در این وقت محدود توان و فرصت انجام آنها را ندارم؟
پدرم تبسم کرد و فرمود: ای فاطمه جان! هرگاه قبل از خواب سه مرتبه سوره اخلاص «قل هو الله احد» را بخوانی، گویا قرآن را ختم کرده ای، و هرگاه بر من و پیامبران پیشین من درود و سلام و صلوات فرستی همه ما شفیعان تو خواهیم بود، مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین»
و هرگاه برای برادران و خواهران دینی و با ایمان خود طلب آمرزش و مغفرت نمایی، همگی آنها را از خود راضی و خشنود ساخته ای، مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی: «سبحان الله و الحمدلله، ولا اله الا الله و الله اکبر» گویا حج تمتع و حج عمره گزارده ای. (1)



1- مسند فاطمه زهرا(س)، ص.118



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : چهارشنبه 91 اردیبهشت 6
زمان : ساعت 1:16 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 343908
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 5
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا