سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش پیامبر رحمت(ص) درباره نوروز
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، حدیث روز (131)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

پیامبر اعظم صلى الله علیه وآله فرمودند: اگر مى‏‌توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.

متن حدیث:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِ؛



                                            

   «دعائم الإسلام، جلد 2 صفحه 326»


نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 92 فروردین 10
زمان : ساعت 11:40 صبح
عزاداری ایام فاطمیه(2)
نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 فروردین 5
زمان : ساعت 7:22 عصر
عزاداری ایام فاطمیه (1)
نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 فروردین 5
زمان : ساعت 7:14 عصر
حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی
نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 فروردین 5
زمان : ساعت 11:20 صبح
جایگاه عید نوروز در اسلام
برچسب ها: مناسبتهای ملی (16)، حسینیه دستجردوک (280)، مقاله (84)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

عید نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است. نوروز جشن بالندگی طبیعت، جشن آغازی دوباره و جشن ایرانیان کهن است. مورخان نوروز را جشن همگانی در فرهنگ ایران و بین النهرین و آیین نوروزی را یک سنت کهن می دانند که بنابه احتمال زیاد این جشن از هزاره سوم پیش از میلاد یعنی پنج هزار سال پیش در ایران رایج بوده است. البته باید گفت نوروز تنها یک جشن نیست زیرا اگر چنین می بود بسیار پیش از این در طوفان حوادث روزگار ناپدید می شد و امروز تنها نامی از آن باقی می ماند.

  نوروز از اساطیر ایرانی ریشه گرفته و از نخستین بافت های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. مردم معتقدند که نوروز از آن دست آیین هایی است که با فرهنگ ایرانی زاده شده و تا امروز در تاروپود زندگی مردم به حیات خود ادامه داده است و در این میان هیچگاه پیوند خود را با مردم از دست نداده است.

   ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که مراسم و آداب مربوط به نوروز از جامعه اسلامی رخت برنبندد. با مسلمان شدن ایرانیان، نوروز اندک اندک با اعتقادات اسلامی آمیخته شد.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 92 فروردین 5
زمان : ساعت 7:0 صبح
یا زهرا
برچسب ها: پیامک (21)، حسینیه دستجردوک (280)، حضرت زهرا(س) (12)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

روز پنجم فروردین ماه سال 1392، روز شهادت حضرت فاطمه زهراست و شیعیان او همه در این روز، سوگوار و سیاه پوش می شوند. نوروز امسال جور دیگری است. باران بهاری امسال رنگ و بوی فاطمی دارد. بهار، آسمان، سبزه ها همگی می‌گویند: فاطمه..
پیامبر اکرم(ص) فرمود: در روز قیامت جبرئیل به فاطمه خطاب می کند: ای فاطمه! هرچه دوست داری از خدای خویش بخواه. فاطمه می‏گوید: "خدایا شیعیان من و فرزندانم را نجات بده". در این زمان خداوند به فاطمه می‏فرماید: "اینک در میان اهل محشر برو؛ هرکس که به تو پناهنده شود همراه تو وارد بهشت خواهد شد". در این هنگام همه مردم آرزو می کنند ای کاش فاطمی بودند. (بحارالانوار، ج8 ، ص53 ،روایت 62.)

* * *

امسال نوبهار شروعش به ماتم است

زیرا که قلب عالم امکان پر از غم است

باید که پاس حرمت زهرا نگاه داشت

سالی که فاطمیه و نوروز توأم است

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 92 فروردین 4
زمان : ساعت 7:0 صبح
نوروز در آیات و روایات
برچسب ها: مناسبتهای ملی (16)، حسینیه دستجردوک (280)، مقاله (84)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

در روایات اسلامی نوروز روزی است که جبرئیل بر حضرت محمد (ص) نازل شد، روز غدیر خم است و روز ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) خواهد بود.


نوروز در روایات
بنا به روایتى امام صادق(ع) فرمود: نوروز روزى است که خداوند از بندگانش پیمان هایى گرفت که تنها خداى یکتا را بپرستند و براى او همتا قرار ندهند وبه رسولان و حجت هاى خدا و امامان(ع) ایمان بیاورند و روزى است که کشتى نوح(ع) بر کوه جودى نشست.نوروز همان روزى است که ابراهیم خلیل(ع) بت هاى قومش را که در آن روز براى شرکت در مراسم جشن از شهر خارج شده بودند، شکست.
بنابرهمان روایت امام صادق(ع) ،حادثه شگفت زنده شدن هزاران نفر از بنى اسرائیل به فرمان خدا که پیش از اسلام روی داد ، در نوروز رخ داده است‌(در آیه 243 بقره به این حادثه اشاره شده است).
در این حادثه بسیاری بر اثر رواج بیماری طاعون دریکى از شهرهاى شام مردند. این بیمارى در حقیقت مجازاتى از طرف خداوند براى آنها بود زیرا رهبر الهى شان آنها را به جهاد با دشمن فرا خوانده بود اما آنها سرپیچى کرده بودند. در این میان هزاران نفر (طبق برخی روایات, ده هزار یا هفتاد هزار ویا هشتاد هزار نفر) به بهانه گریز ازطاعون از شهر خارج شدند و پس از فرار در خود احساس قدرت و استقلال نمودند و با نادیده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبیعى دچارغرورشدند وخداوند نیز آنها را درهمان بیابان و با همان بیمارى نابود ساخت. با گذشت

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : جمعه 92 فروردین 2
زمان : ساعت 7:0 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 345844
بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 60
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا