سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چرا 23 ذیالقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است؟
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، مقاله (84)، حسینیه (306)، حسن آباد (129)، حسن آباد جرقویه (129)، | نظر

 حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه درباره روز ولادت امام رضا(ع) اختلاف است، بیان داشت: درباره ولادت ثامن الحجج(ع) مشهور همان یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری در شهر مدینه است که در متون مختلف مانند «مصباح کفعمی»‌ و «تاریخ الموالید فی الموالید ائمه و وفیاتهم» بیان شده است.
 
وی افزود: البته در دو کتاب «مرآت الحق» و «عوالم العلوم» هم به طور مفصل آورده است، البته درباره روز ولادت امام رئوف هم گزارش‌هایی بیان شده است، از جمله اینکه ولادت حضرت روز پنج‌شنبه بوده است که در «عیون اخبار الرضا» و «الارشاد» آورده شده است، البته برخی تواریخ روز جمعه را نیز ذکر کرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام غلامعلی با تأکید بر اینکه این اختلاف‌ها در گزارش تاریخی کهن طبیعی است، ابراز داشت: غیر از روز یازدهم ذی‌القعده نظرات غیر قابل قبول یا کم اعتبار هم مطرح شده از جمله روز سوم، هفتم و هشتم شوال، یازدهم ذی‌الحجه، یازدهم ربیع‌الاول و ربیع ‌الآخر که البته در کتاب‌های معتبرتر نظیر «کافی»، «تهذیب الاحکام» و «إرشاد» همان یازدهم ذی‌القعده ذکر شده است.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : پنج شنبه 93 شهریور 27
زمان : ساعت 7:17 عصر
نامه حجتالاسلام قرائتی به فعالان امور فرهنگی
برچسب ها: مقاله (84)، حسینیه (306)، حسن آباد (129)، حسن آباد جرقویه (129)، حسینیه دستجردوک (41)، | نظر بدهید

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به نهادهای فرهنگی نامه‌ای به شرح ذیل نوشته است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد

در شب تولد امام رضا علیه السلام در جوار مرقد شریفش به فکر افتادم نامه‌ای به عزیزانی که در قالب هیئت‌های مذهبی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، جوانان هلال احمر و عاشقان خدمت و کسانی که زیر پرچم شجره مبارکه صالحین و کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج مدارس و دانشگاه ها و همه افرادی که در فضای دینی و فرهنگی و برنامه سازان صدا و سیما و ... هستند، بنویسم.

عزیزان امروز در سایه نظام جمهوری اسلامی به نام فرهنگ و دین تلاش های زیادی می‌شود ولی گاهی همراه با هزینه‌های سنگین و گاهی کارهای غیر ضروری یا کوتاه‌مدت یا برای افراد خاص در حالی که سزاوار است در میان انبوه کارها به سراغ لازم‌ترین، ارزان‌ترین، پایدارترین و مفیدترین برویم.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 93 شهریور 22
زمان : ساعت 10:56 عصر
روشی که امام رضا(ع) برای مدیریت اوقات زندگی سفارش فرمودند
برچسب ها: حدیث روز (131)، امام رضا (20)، حسینیه (306)، حسن آباد (129)، حسن آباد جرقویه (129)، حسینیه دستجردوک (41)، | نظر

امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام فرمودند: بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمین معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب‌هایتان را به شما مى‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ و ساعتى براى کسب لذّت‌هاى حلال و با بخش چهارم توانایى و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین کنید.

متن حدیث:

إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ.


« فقه‌الرّضا علیه‌السلام، صفحه 337»



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 93 شهریور 10
زمان : ساعت 3:59 عصر
چهل نکته از حرم مقدس امام رضا(ع)
برچسب ها: امام رضا (20)، مقاله (84)، حسینیه (306)، حسن آباد (129)، حسن آباد جرقویه (129)، حسینیه دستجردوک (41)، | نظر

نکته1
در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.

نکته2
در سال 400 هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و مناره‎اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان‎هاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است .

نکته3
سنگ مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده، سنگ بنای ساخت ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع شریف نصب نبوده است.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 93 شهریور 10
زمان : ساعت 3:45 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344878
بازدید امروز: 95
بازدید دیروز: 52
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا