سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تأثیر صله رحم بر طول عمر
برچسب ها: حسینیه دستجردوک (280)، حدیث روز (131)، حسینیه (306)، | نظر

امام صادق علیه السلام فرمودند: ما، غیر از صله رحم، چیزى نمى شناسیم که بر عمر بیفزاید، تا آن جا که گاهى عمر کسى سه سال است، و وقتى که اهل صله رحم مى شود، خداوند هم سى سال بر عمرش مى افزاید و آن را سى و سه سال مى کند و گاهى عمر کسى سى و سه سال است و قطع رحم مى کند و خداوند هم سى سال از عمر او مى کاهد و عمرش را به سه سال، کاهش مى دهد.


متن حدیث:

قال الصادق علیه السلام: ما نَعلَمُ شَیئا یَزیدُ فِى العُمرِ اِلاّ صِلَةَ الرَّحِمِ، حَتّى اِنَّ الرَّجُلَ یَکونُ اَجَلُهُ ثَلاثَ سِنینَ فَیکونُ وَصولاً لِلرَّحِمِ فَیَزیدُ اللّه  فى عُمرِهِ ثَلاثینَ سَنَةً فَیَجعَلُها ثَلاثا وَ ثَلاثینَ سَنَةً، وَ یَکونُ اَجَلُهُ ثَلاثا وَ ثَلاثینَ سَنَةً فَیَکونَ قاطِعا لِلرَّحِمِ، فَیَنقُصُهُ اللّه  ثَلاثینَ سَنَةً وَ یَجعَلُ اَجَلَهُ اِلى ثَلاثِ سِنینَ؛

«کافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 152 و ص153»

 



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 اسفند 29
زمان : ساعت 9:59 صبح
نوروز در مکتب تشیع
برچسب ها: مناسبتهای ملی (16)، حسینیه دستجردوک (280)، مقاله (84)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

محمدبن شاه مرتضی معروف به محسن فیض (1007-1091) در رساله‌ای به فارسی در وصف نوروزچنین آورده: چنین روایت کرده معلی بن خنیس که در روز نوروز نزد منبع حقایق و دقایق، امام جعفر صادق علیه‌السلام رفتم، فرمود آیا می‌دانی امروز چه روز است؟ گفتم روزی است که عجمان تعظیم آن می‌نمایند و هدیه به یکدیگر می‌فرستند. فرمود به خانه کعبه سوگند باعث آن تعظیم امری قدیم است، بیان می‌کنم آن را برای تو تا بفهمی ،گفتم ای سید من دانستن این را دوست‌تر دارم از آنکه دوستان مرد? من زنده شوند و دشمنان من بمیرند پس فرمود ای معلی نوروز روزی است که خدای تعالی عهدنامه‌ای از ارواح بندگان خود گرفته که او را بندگی نمایند و دیگری را با او شریک نسازند و ایمان بیاورند به فرستاده‌ها و حجت‌های او و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، اول روزی است که آفتاب طلوع کرده و بادی که درختان را بارور می‌سازد وزیده و خرمی زمین آفریده شده و روزی است که کشتی نوح برزمین قرار گرفته و روزی است که خدای تعالی زنده گردانید جماعتی را که پس از بیم مرگ از شهر و دیار خود بیرون رفته بودند و چندین هزار کس بودند پس اولاً حق تعالی حکم کرد ایشان را که بمیرند بعد از آن زنده گردانید و روزی است که جبرئیل برپیامبرصلی‌الله علیه و آله نازل شد به وحی، و روزی است که آن حضرت بت‌های کفار را شکست و روزی است که پیامبرصلی‌الله علیه و آله امر فرمود یاران خود را که با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت نمایند و روزی است که آن حضرت را میان جنیان فرستاد که بیعت از ایشان بگیرد و روزی است که باردوم اهل اسلام با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کردند و روزی است که آن حضرت درجنگ نهروان فتح کرد.


فضیلت نوروز در کتب بزرگان شیعه
در کتب بزرگان شیعه به خصوص در قرون متأخراخباربسیاری در فضیلت نوروز نقل شده است ازاین‌رونوروزتنها جشنی است که از زمان باستان تاکنون  برپا شده وهنوزهم رسماً منعقد می‌گردد.
احترام نوروز در اسلام هر چند که به مذهب شیعه منحصر نیست اما چنان در میان شیعیان فراگیر است که حتی روایاتی از امامان شیعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است برای مثال علامه مجلسی در "السماء‌والعالم" از امام صادق‌ علیه‌السلام حدیثی را بدین مضمون نقل می‌کند: درآغاز فروردین آدم آفریده شد و آن روز فرخنده‌ای است برای طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می‌یابند و نوزادان به آسانی زاده می‌شوند و روزی‌ها فراوان می‌گردد.


نوروز در دیدگاه امام موسی کاظم(ع)
همچنین علامه مجلسی حدیث دیگری را درباره نوروز نقل می‌کند که منتسب به امام موسی کاظم علیه‌السلام است و آن اینکه "این روز بسیار کهن است .در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند و برای او شریک قائل نشوند و به آیین فرستادگانشان درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا نمایند و آن نخستین روزی است که آفتاب بدمید و بادهای بار دهنده بوزید و گل‌های روی زمین پدید آمد وجبرئیل بر پیامبر نازل شد و نیز روزی است که ابراهیم بت‌ها را شکست و پیامبر(ص)، علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت‌های قریش را از خانه کعبه بینداخت".



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 اسفند 29
زمان : ساعت 8:0 صبح
دعا و نمازخواندن پیش از مسافرت
برچسب ها: حدیث روز (131)، | نظر بدهید

امام رضا علیه السلام فرمودند: هرگاه خواستی به مسافرت روی خانواده خود را گرد آور و دو رکعت نماز بخوان و بگو «خدایا دینم و خود و خانواده و زن و فرزندم را به تو می‌سپارم».

متن حدیث:

قال الرضا علیه السلام:و اذا اردت سفرا فاجمع اهلک و صلّ رکعتین و قل اللهم انی استودعک دینی و نفسی و اهلی و ولدی و عیالی.

«مستدرک الوسائل،ج 2 ،ص25»


نویسنده : حسن محمود
تاریخ : دوشنبه 91 اسفند 28
زمان : ساعت 10:5 صبح
نوروز از دیدگاه امام صادق (ع)
برچسب ها: مناسبتهای ملی (16)، مقاله (84)، | نظر بدهید

امام صادق(ع) فرمود: نوروز, روزى است که خداوند از بندگانش پیمان هایى گرفت که تنها خداى یکتا را بپرستند ،براى او همتا قرار ندهند ، ایمان به رسولان و حجت هاى خدا و امامان(ع) بیاورند.


نوروز روز نزول وحی بر پیامبر و ظهور امام زمان(عج)
معلی ‌بن‌ خنیس‌ می‌گوید در نوروز بر امام‌ صادق(ع) وارد شدم فرمود: این‌ روز را می‌ شناسی؟ عرض‌ کردم‌ این‌ روزی‌ است‌ که‌ عجم‌ آن‌ را بزرگ‌ می ‌شمرند و به‌ یکدیگر هدیه‌ می‌ دهند،حضرت‌ فرمودند قسم‌ به‌ بیت‌ عقیق‌ که‌ درمکه‌ است، این‌ نیست‌ مگر به‌ جهت‌ امری‌ قدیم‌ که‌ برای‌ تو تفسیر می ‌کنم. نوروز روزی‌ است‌ که‌ خداوند از انسان ها پیمان‌ گرفت‌ که‌ بندگی‌ او را گردن‌ گذارند و به‌ پیامبرانش‌ ایمان‌ آورند و دستورهای‌ آنان‌ را بپذیرند. آن‌ نخستین‌ روزی‌ است‌ که‌ خورشید بتابید و بادهای‌ باردهنده‌ وزیدن‌ گرفت‌ و گیاهان‌ روییدن‌ گرفتند. آن‌ روزی‌ است‌ که‌ فرشته‌ وحی‌ بر پیامبر(ص) نازل‌ گردید و ابراهیم‌ خلیل(ع) بتها را درهم‌ شکست. روزی‌ است‌ که‌ امام‌ علی(ع) بت های‌ روی‌ خانه‌ کعبه‌ را به‌ زیر افکند و همچنین‌ کشتی‌ نوح‌ پس‌ از طوفان‌ بر کوه‌ جودی‌ قرار گرفت‌ و آن‌ روزی‌ است‌ که‌ قائم‌ ما در آن‌ روز ظهور خواهد کرد.

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اسفند 27
زمان : ساعت 12:46 عصر
بهترین و بدترین خانه هاى مسلمانان
برچسب ها: حدیث روز (131)، | نظر بدهید

رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: بهترین خانه هاى مسلمانان خانه اى است که در آن یتیمى باشد و به او نیکى کنند و بدترین خانه هاى مسلمانان خانه اى است که در آن یتیمى باشد و با او بدى کنند، من و سرپرست یتیم در بهشت مانند دو انگشت همراهیم.

متن حدیث:

قَالَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: خَیرُ بَیتٍ فِى المُسلِمینَ بَیتٌ فیهِ یَتیمٌ یُحسَنُ إِلَیهِ وَشَرُّ بَیتٍ فِى المُسلِمینَ بَیتٌ فیهِ یَتیمٌ یُساءُ إِلَیهِ أَنَا وَکافِلُ الیَتیمِ فِى الجَنَّةِ هکَذا.

«نهج الفصاحه، ح 1510»


نویسنده : حسن محمود
تاریخ : شنبه 91 اسفند 26
زمان : ساعت 11:4 صبح
شمایل و صفات امام زمان (عج) از نگاه معصومین
برچسب ها: مقاله (84)، امام زمان (19)، | نظر بدهید

اوصاف آن حضرت با دقت تمام از زبان پیامبر (ص) و ائمه (ع) بیان شده است . شاید فلسفه این امر بدان جهت بوده که با ذکر این اوصاف جلوی هر کسی را که قصد داشته ادعای مهدویت بکند ، بگیرند . چرا که مساله ظهور امام مهدی در آخرالزمان یکی از ضرورتهای دینی هم شده بود . و از آنجا که فراهم آمدن تمام این صفات و ویژگیها ، که در روایات اسلامی ذکر آنها رفته ، در شخص مدعی مهدویت امکان ناپذیر است بنابراین باعث می شود تا دروغ او پیش مردم فاش شود .
درباره اوصاف آن حضرت چنین آمده است :
1- رسول خدا (ص) اوصاف حضرت مهدی را چنین می فرماید : «مهدی از من است ، او بلند پیشانی است و دارای بینی باریکی است که میانش اندک برآمدگی دارد . مهدی از فرزندان من است . چهره اش چون ماه تابان است . چشمان گردی دارد . رنگش ، رنگ عربی و بدنش ، بدن اسرائیلی است . صورتش مثل دینار (گرد و سرخ) است . دندانهایش چون اره (تیز و بران) و شمشیرش چون سوزش آتش است».

ادامه مطلب...

نویسنده : حسن محمود
تاریخ : پنج شنبه 91 اسفند 24
زمان : ساعت 5:50 عصر
عرض تسلیت
برچسب ها: اطلاعیه (24)، | نظر بدهید

جناب آقای علی صادقی (عضو محترم شورای اسلامی شهر حسن آباد)

 با نهایت تاسف وتالم در گذشت برادر عزیزتان ، شادروان ، مرحوم مغفور غلامرضا صادقی را خدمت جنابعالی وخانواده داغدار و دیگر بستگان تسلیت عرض نموده و ازخداوند متعال صبر جمیل را برای شما وخانواده واجر جزیل را برای آن مرحوم مسالت مینماییم.    



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : پنج شنبه 91 اسفند 24
زمان : ساعت 5:33 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344798
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 52
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا