سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ندای «أین رجبیون» به گوش میرسد
برچسب ها: ادعیه (54)، مقاله (84)، | نظر بدهید

ثانیه‌ها از پی هم می‌گذرند تا لحظه ورود ماهی از ماه خدا را نوید دهند، ماهی که فضای غبار آلود شهری و صنعتی را تحت شعاع خود قرار خواهد داد و با صیقل کردن دل‌ها، آنها را برای ورود به ماه مهمانی خدا آماده می‌سازد.

آری! صدای ماه رجب به گوش می‌رسد، ماهی که در کنار ماه شعبان و رمضان از شرافت ویژه‌ای نزد حضرت باری تعالی برخوردار است، از پیامبر رحمت و مهربانی‌ها حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم روایت شده که: «ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است، کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود».

اعمال مشترک ایام رجب

برای این ماه بزرگ خدا اعمال مشترکی نقل شده است که متعلق به تمام روزهای ماه رجب است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

* در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که امام زین‌العابدین علیه‌السلام روایت  شده، خوانده شود: «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ»

* دعایی که از امام صادق علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ»

همچنین امام صادق(ع) دعایی دیگر را برای این ماه بیان کردند: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»

* از نبی مکرم اسلام روایت است: «کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید، خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید».

* روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ»، اگر در ماه رجب بمیرد، خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند.

* در کل این ماه هزار مرتبه ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ» گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد.

* «سید بن طاووس» از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم روایت کرده که: «هر کس در روز جمعه ماه رجب، ما بین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «آیة‌الکرسى» هفت مرتبه و «قل هو الله أحد» پنج مرتبه بخواند و  سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ»، حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد؛ هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید و او را به هر آیه‌ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُر سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود.

* سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد، روزه گرفته شود. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

اعمال مستحبی شب اولین روز رجب

همچنین برای شب ماه رجب اعمالی ذکر شده است که عبارتند از:

* وقتی هلال ماه دیده شد، فرد بگوید: «اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلّ» و از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم منقول است که چون هلال رجب را مى‏دیدند، می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».

*غسل: پیغمبر صلى الله علیه وآله فرموده‌اند: «هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود، مانند روزى که از مادر متولد شده است.

* زیارت امام حسین علیه‌السلام .

* بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 نماز دو رکعتی نماز گزارده شود تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

* بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود، به این ترتیب که در رکعت اول سوره «حمد» و سوره «شرح» یک مرتبه و سوره «توحید» سه مرتبه و در رکعت دوم سوره «حمد»، سوره «شرح»، «توحید»، «ناس» و «فلق» خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد، مانند روزى که از مادر متولد شده است.

اعمال اولین روز رجب

روز اول رجب آغاز روزی است که رجبیون به ندای «أین رجبیون» حق لبیک می‌گویند و به امید رحمت و قرب الهی به دامن الهی پناه می‌برند، لذا برای تولدی دوباره، اعمالی ذکر شده است که عبارتند از: 

* روزه، روایت شده که حضرت نوح علیه‌السلام در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند، امر فرمود، روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود.

*غسل

*زیارت امام حسین علیه‌السلام، از امام جعفر صادق علیه‌السلام روایت است که: «هر کس امام حسین علیه‌السلام را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد».

منبع : فارس



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 خرداد 2
زمان : ساعت 4:7 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 346142
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 49
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا