سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اهمیت آیة الکرسی و علاقه امام علی(ع) به خواندنش
| نظر بدهید

به نقل از فارس، «سید محسن میرباقری» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی در ارتباط با فضیلت خواندن آیة‌الکرسی و مداومت بر آن گفت: در روایات ما آمده است که آیةالکرسی «اعظم آیة‌ من القرآن» بزرگترین آیه‌ای است که در قرآن کریم وجود دارد از این رو هر کسی که  آیة‌الکرسی را شب‌هنگام بخواند، خود و خانواده‌اش و حتی همسایه‌های او در امان خواهند ماند.

وی با اشاره به مداومت حضرت علی علیه‌السلام به خواندن آیةالکرسی اظهار داشت: در تفسیر «نور الثقلین» روایتی از امیر‌المومنین(ع) آمده است که در آن خواص خواندن آیة‌الکرسی ذکر شده است و حضرت در ادامه می‌فرمایند: «از زمانی که من خواص آیةالکرسی را از پیامبر(ص) شنیدم هیچ گاه مداومت بر آن را ترک نکردم».

میرباقری در پاسخ به این سؤال که آیا آیةالکرسی فقط آیه 255 سوره بقره است، تصریح کرد: در اینکه آیة‌الکرسی چه مقدار است اختلاف نظر وجود دارد برخی تنها آیه 255 سوره بقره را آیة‌الکرسی می‌دانند که البته واژه آیة‌الکرسی به معنای تخت نیز فقط در این آیه به کار رفته است.

این استاد اخلاق ادامه داد: در فرهنگ اهل بیت(ع) وقتی گفته می‌شود آیة‌الکرسی منظور 3سه آیه 255 و 256 و 257 با هم است و باید هم چنین باشد به خاطر اینکه آیه اول دقیقا یک آیه توحیدی بوده و از 10 نکته بلند توحیدی از جمله؛: وحدانیت، حیات و قیومیت خداوند متعال سخن می‌گوید و اینکه خستگی، چرت و خواب در ساحت قدسی او راه ندارد؛ سپس از مالکیت خداوند سخن به میان می‌آید «لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ».

وی در ارتباط با واژه «شفاعت» در ابتدای آیه 255 سوره بقره اظهار داشت: مقام شفاعت عند‌اللهی و اینکه خداوند موجوداتی را در خدمت خود دارد تا کارهای خویش را به دست‌ آنها انجام داده شفاعت به این معناست که همه کارهای عالم به فرمان خدا و به دست ایادی خداوند انجام می‌شود.

استاد دانشکده علوم حدیث یادآور شد: آیه دوم درباره نبوت و شریعت سخن می‌گوید و مفهوم آن این است که ما شریعت را به شما ارائه می‌دهیم، دین را برای شما بیان کرده و راه رشد را به شما نشان می‌دهیم همچنین راه شیطان و مفاسد را نیز برایتان ترسیم می‌کنیم اما این شما هستید که باید انتخاب کنید ما نمی‌گوئیم که به صورت جبر عمل کرده و یا به صورت ناخودآگاه مؤمن شوید بلکه باید خداوند را بر دنیا ترجیح داده و راه حق را برگزینید و گرنه ما نمی‌توانیم از پشت پرده شما را به تقوا واداریم.

وی گفت: نکته بعدی اینکه در دین خدا اکراهی وجود ندارد و این بدان معنا نیست که اکراه قانونی وجود ندارد بلکه هر قانونی که در دنیا وضع می‌شود اکراه قانونی نیز در آن وجود دارد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی که اگر کسی تخلف کند جریمه می‌شود بنابراین، اکراه در تمام قوانین وجود دارد.

میرباقری افزود: در قوانین اسلام نیز در برخی از زمان‌ها اکراه وجود دارد لذا این عدم اکراه، عدم اکراه تکوینی است یعنی خداوند نمی‌آید به صورت جبر و یا ناخودآگاه، کسی را مؤمن کند سپس می‌فرماید هر کسی که به دین خدا روی آورد به دستگیره‌ای مطمئن تمسک کرده است که نه تنها قطع نخواهد شد بلکه پشتوانه عظیمی در زندگی دنیا و آخرت برای او رقم خواهد بود.

وی با بیان اینکه نکته سوم در آیةالکرسی مسئله امامت است، گفت: در این آیه آمده است که خداوند متعال، ولی انسان‌ها معرفی شده است که با ولایت خود، مؤمنان را از ظلمت به سوی نور راهنمایی می‌کند سپس باید خدا تعیین کند که چه کسی ولی باشد لذا کسانی که امامت الهی و ولایت خدا را بپذیرند «مؤمن» و کار کسانی که ولایت غیرالهی را مدنظر قرار می‌دهند به «کفر» تعبیر شده است که اولیاء طاغوت، کافران را از نور به سوی ظلمت سوق می‌دهد.

کسی که 5 مرتبه آیةالکرسی را تلاوت کند، خداوند او را محافظت می‌کند

این استاد اخلاق در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس، ضمن اشاره به «أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» در انتهای آیةالکرسی تصریح کرد: این آیه به معاد ختم می‌شود، بنابراین به طور خلاصه در این سه آیه، دوره‌ای از معارف و اعتقادات اسلامی بر مبنای تفکر شیعی و بر مبنای اهل تشّیع بیان می‌شود و شاید به همین دلیل گفته‌اند بزرگترین آیه در قرآن، آیة‌الکرسی است.

وی گفت: در این آیات از حیات، قیومیت و نگهبانی خدا سخن گفته می‌شود به طوری که اگر کسی 5 مرتبه آن را تلاوت کند خود خداوند متعال محافظت بنده را به عهده می‌گیرد. از این رو براساس روایات شیعه، آیة‌الکرسی همان سه آیه است لذا اعتقاد ما بر این است که وقتی گفته می‌شود آیة‌الکرسی این سه آیه با هم در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: آیةالکرسی، آیه عجیبی است که واقعا گاهی اوقات معجزه می‌کند به طوری که برای هر کاری و برای هر امری خوانده شود آثار شگرفی برای خواننده آن حاصل خواهد شد. در همین زمینه، سفارش شده است پس از هر نماز بر خواندن آیة‌الکرسی مراقبت کنیم که این امر در نورانیت دل و رفع حوائج تاثیر‌بسزایی داشته و موجب نزول رحمت الهی خواهد شد.

میرباقری در پایان سخنان خود اظهار داشت: پس از نامگذاری آیه 255 و دو آیه مابعد سوره بقره به آیةالکرسی، به همین مناسبت سایر آیات نیز نامگذاری شدند به طور مثال؛ آیه‌ای که در آن احکام وضو بیان شده به آیه وضو، آیه‌ای که در ارتباط با اهل بیت(ع) است به آیه تطهیر، سوره‌ای که ماجرای گاو بنی‌اسرائیل در آن عنوان شده به سوره بقره معروف شده است.



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اردیبهشت 31
زمان : ساعت 11:24 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344940
بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 127
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا