سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلایل ویژه بودن «آیةالکرسی» و تأثیرات آن
| نظر بدهید

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی راد» عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مضامین بلند «آیة الکرسی» گفت: «آیة الکرسی» یک نگرش و یک رویکرد معرفتی و شناختی مبنی بر اینکه دو جبهه نور و ظلمت و یا جبهه «الله» و «شیطان» را در تقابل هم مطرح می‌کند.

وی عنوان کرد: بازخوانی این جریان از یکدیگر در هر روز می‌تواند موجب تقویت مبانی اعتقادی فرد شود، اگر این آیه، روزانه و پس از نمازها تکرار و خوانده شود به لحاظ تئوری، نگرشی و معرفتی همچنان بر نگرش توحیدی و الله محوری فرد افزوده خواهد شد در واقع انسان با مداومت بر «آیة‌الکرسی» بر صراط الهی تثبیت می‌شود.

ویژه بودن «آیة‌الکرسی» به دلیل جهان‌بینی نهفته در آن است

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث با تاکید بر اینکه قرائت «آیة‌الکرسی» می‌تواند در نوع رفتار و منش انسان، اثر گذار باشد، اظهار داشت: شیطان و ظلمت از موضوعات مطرح شده در «آیة‌الکرسی» است، انسان در هر روز همواره با دسیسه‌ها و انگیزه‌های ظلمانی شیطان رو به رو می‌شود که بازخوانی آیة‌الکرسی در هر روز، این تذکر و روشنگری را به انسان می‌دهد که تو در مسیر کمال ممکن است همیشه با دام‌های ظلمانی ابلیس مواجه شوی لذا باید احتیاط کنی!

وی تصریح کرد: «آیة‌الکرسی» یک سویه معرفتی نسبت به مسیر توحید و الله و یک سویه هشدار و تذکر دارد از این رو لازم است فرد مؤمن احتیاط کرده و به آسیب‌های فراروی حرکت دینی توجه داشته باشد لذا این مسئله می‌تواند جایگاه «آیة‌الکرسی» را در سیر و فرایند حرکت دینی برای هر مسلمانی فراهم کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مبحث «غرر الآیات» خاطرنشان کرد:  آیاتی در قرآن کریم وجود دارند که به لحاظ جامعیت و تاثیرشان یک موقعیت ویژه و خاصی را نسبت به سایر آیات پیدا می‌کنند که از آنها به «غرر» تعبیر می‌شود، علامه طباطبایی این بحث را در تفسیر المیزان و آیت‌الله جوادی آملی نیز آن را در تسنیم مطرح کرده و به طور کلی این نگرش اهل بیت است.

وی ادامه داد: آیة‌الکرسی چنین جایگاهی دارد بنابراین، خاص و ویژه بودن آیة‌الکرسی به ایدئولوژی و جهان‌بینی که در آن نهفته است، بستگی دارد که با واسطه می‌تواند در رفتار و روش هر مسلمان و مؤمن تاثیر متفاوتی را برجای گذارد.

حجت‌الاسلام راد در پاسخ به این سؤال که آیا فقط تاثیرات شگرف تلاوت «آیة الکرسی» با درک مضامین و مفاهیم آن حاصل می‌شود، گفت: حتی در صورتی ناآگاهی فرد به محتوا و مضامین «آیة‌الکرسی» باز هم آثار و فوائدی بر او مترتب می‌شود چرا که «آیة‌الکرسی» نوعی تسلیم و خودسپاری به قرآن و آیاتی است که جزو «غرر» به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در آیة‌الکرسی بحثی به نام ولایت وجود دارد وقتی انسان «آیةالکرسی» را می‌خواند هر چند اگر به معنای عربی آن آگاه نباشد اما با خواندن آیة‌الکرسی حتما پذیرای مفاهیم ایدئولوژیکی و معرفتی آن خواهد بود و این یعنی آگاهانه یک خودسپاری به ولایت الهی و کسی که خود را آگاهانه به ولایت الهی می‌سپارد از گزند دام‌های ابلیسان انسی و جنسی در امان خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث تصریح کرد: بنابراین، تعبد و ظاهر‌گرایی از لحاظ اینکه هر کسی که در امور خیر، خود را شبیه‌ گروهی کند در حقیقت در حکم آنان است از این رو وقتی کسی می‌بیند امام معصوم(ع) یا مؤمنان راستین «آیة‌الکرسی» را ورد زبان خود داشته و بر خواندن آن استمرار دارند او نیز این کار را انجام می‌دهد با اینکه از معنای آن اطلاعی نداشته باشد اما از باب شباهت به آنها آثار و فوائد نیز نصیب او خواهد شد.

 



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : یکشنبه 91 اردیبهشت 17
زمان : ساعت 1:37 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 344919
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 127
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا