سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نوروز در مکتب تشیع
برچسب ها: مناسبتهای ملی (16)، حسینیه دستجردوک (280)، مقاله (84)، حسینیه (306)، | نظر بدهید

محمدبن شاه مرتضی معروف به محسن فیض (1007-1091) در رساله‌ای به فارسی در وصف نوروزچنین آورده: چنین روایت کرده معلی بن خنیس که در روز نوروز نزد منبع حقایق و دقایق، امام جعفر صادق علیه‌السلام رفتم، فرمود آیا می‌دانی امروز چه روز است؟ گفتم روزی است که عجمان تعظیم آن می‌نمایند و هدیه به یکدیگر می‌فرستند. فرمود به خانه کعبه سوگند باعث آن تعظیم امری قدیم است، بیان می‌کنم آن را برای تو تا بفهمی ،گفتم ای سید من دانستن این را دوست‌تر دارم از آنکه دوستان مرد? من زنده شوند و دشمنان من بمیرند پس فرمود ای معلی نوروز روزی است که خدای تعالی عهدنامه‌ای از ارواح بندگان خود گرفته که او را بندگی نمایند و دیگری را با او شریک نسازند و ایمان بیاورند به فرستاده‌ها و حجت‌های او و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، اول روزی است که آفتاب طلوع کرده و بادی که درختان را بارور می‌سازد وزیده و خرمی زمین آفریده شده و روزی است که کشتی نوح برزمین قرار گرفته و روزی است که خدای تعالی زنده گردانید جماعتی را که پس از بیم مرگ از شهر و دیار خود بیرون رفته بودند و چندین هزار کس بودند پس اولاً حق تعالی حکم کرد ایشان را که بمیرند بعد از آن زنده گردانید و روزی است که جبرئیل برپیامبرصلی‌الله علیه و آله نازل شد به وحی، و روزی است که آن حضرت بت‌های کفار را شکست و روزی است که پیامبرصلی‌الله علیه و آله امر فرمود یاران خود را که با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت نمایند و روزی است که آن حضرت را میان جنیان فرستاد که بیعت از ایشان بگیرد و روزی است که باردوم اهل اسلام با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کردند و روزی است که آن حضرت درجنگ نهروان فتح کرد.


فضیلت نوروز در کتب بزرگان شیعه
در کتب بزرگان شیعه به خصوص در قرون متأخراخباربسیاری در فضیلت نوروز نقل شده است ازاین‌رونوروزتنها جشنی است که از زمان باستان تاکنون  برپا شده وهنوزهم رسماً منعقد می‌گردد.
احترام نوروز در اسلام هر چند که به مذهب شیعه منحصر نیست اما چنان در میان شیعیان فراگیر است که حتی روایاتی از امامان شیعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است برای مثال علامه مجلسی در "السماء‌والعالم" از امام صادق‌ علیه‌السلام حدیثی را بدین مضمون نقل می‌کند: درآغاز فروردین آدم آفریده شد و آن روز فرخنده‌ای است برای طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می‌یابند و نوزادان به آسانی زاده می‌شوند و روزی‌ها فراوان می‌گردد.


نوروز در دیدگاه امام موسی کاظم(ع)
همچنین علامه مجلسی حدیث دیگری را درباره نوروز نقل می‌کند که منتسب به امام موسی کاظم علیه‌السلام است و آن اینکه "این روز بسیار کهن است .در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند و برای او شریک قائل نشوند و به آیین فرستادگانشان درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا نمایند و آن نخستین روزی است که آفتاب بدمید و بادهای بار دهنده بوزید و گل‌های روی زمین پدید آمد وجبرئیل بر پیامبر نازل شد و نیز روزی است که ابراهیم بت‌ها را شکست و پیامبر(ص)، علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت‌های قریش را از خانه کعبه بینداخت".



نویسنده : حسن محمود
تاریخ : سه شنبه 91 اسفند 29
زمان : ساعت 8:0 صبح


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 345743
بازدید امروز: 56
بازدید دیروز: 86
تعداد کل پست ها: 564

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا